Tijdelijke Tramremise Museumtramlijn, Amsterdam
De Electrische Museumtramlijn Amsterdam rijdt sinds 1975 met historische trams door Amsterdam en omgeving. De spoorlijn waarop de Museumtramlijn rijdt, is oorspronkelijk onderdeel van de Haarlemmerspoorlijnen (1918). Wanneer de trams niet gebruikt worden, staan ze gestald in de tramremise aan de Havenstraat in het centrum van Amsterdam. Dit gebied wordt de komende jaren ontwikkeld. Om deze reden wordt er een nieuwe, tijdelijke, tramremise gebouwd aan de Jachthavenweg.
Locatie
De Jachthavenweg in Amsterdam Zuid is een groene laan met aan weerszijden kantoren. Van Oost naar West biedt de Jachthavenweg een overgang tussen de stedelijke omgeving van de Zuidas en het groene deel rondom het Nieuwe Meer. De groenstrook tussen de rijbanen wordt druk bezocht door fietsers en hardlopers. Dit is bovendien de plaats waar de spoorlijn loopt.
Voorstel
De tijdelijke tramremise zal plaats bieden aan de veilige stalling van een deel van de collectie historische trams. De remise wordt gebouwd over de bestaande trambaan, zodat deze functioneel blijft. Het volume wordt gesitueerd ten Noorden van het Jollenpad, waardoor de Oost-West verbinding behouden blijft.
Circulair materiaalgebruik
Door gebruik te maken van tweedehands materialen kan het tijdelijke gebouw op een duurzame manier gerealiseerd worden. De constructie zal bestaan uit gebruikte staalprofielen. De gevel krijgt roestende stalen contourplaten, een restmateriaal uit de industrie. In combinatie met de achterliggende, groen geschilderde, houten plaatgevel, zorgt dit ervoor dat het gebouw zich aanpast aan de kleurtonen van de omliggende bebouwing en de bomenrijen. De dieptewerking is onaantrekkelijk voor graffiti.
Typologie
De verticale en horizontale geleding, zoals gebruikelijk in de historische typologie van de tramloods, brengt ritme in de gevel. De schaduwwerking die de contourplaten creƫren zorgt voor een dynamisch beeld.