de hollanderschool
situatie schema
beeld plein
beeld hoek
Beeld entree
plg schema
trappenhuis
beeld gang
lokaalklontje
foto geveldeel
gevelfragmenten
IMG_9634
plg begane grond
plg eerste verdieping
spanten
spant

de hollanderschool
situatie schema
beeld plein
beeld hoek
Beeld entree
plg schema
trappenhuis
beeld gang
lokaalklontje
foto geveldeel
gevelfragmenten
IMG_9634
plg begane grond
plg eerste verdieping
spanten
spant
previous arrow
next arrow

Waalse School, Rotterdam

Voor stichting Mevrouw Meijer, de gemeente Rotterdam, SARO en de Waalse school deden we onderzoek naar twee zogenaamde naoorlogse ‘den Hollanderscholen’ in de wijk Rubroek in Crooswijk, Rotterdam. In het voorstel bereiden we het bestaande schoolgebouw uit, waarbij de verschillende onder-midden- en bovenbouw rond een eigen hof gegroepeerd zijn. Stedenbouwkundig wordt de wijk hersteld door achterkanten weg te werken en het aantal (vijandige) hekwerken zoveel mogelijk te reduceren.

Den Hollanderscholen

De Den Hollanderschool bestaat uit 2 stroken klaslokalen langs een hoge gang, die worden gekoppeld door een entreevolume. De scholen zijn opgezet in een demontabel betonnen bouwsysteem. De flexibiliteit van het systeem maakt een vrije indeling mogelijk alsmede een aanpassing aan de specifieke eisen die een stedenbouwkundige situatie stelt. De panden in Rubroek staan vrij in de openbare ruimte tussen de woonblokken uit de jaren ’50 en ‘70.

Fusie

De Waalse School, die in het zuidelijk schoolgebouw zit, zal flink groeien door de fusie met een andere basisschool, de Koningin Wilhelminaschool. Deze fusie is onderdeel van een ‘scholenschuif’, een stoelendans waarbij vier scholen betrokken zijn. Direct naast De Waalse School staat een tweede schoolgebouw, nu in gebruik bij de basisschool De Vier Leeuwen. Deze school verhuist waardoor het gebouwen en het ‘schoolerf’ vrijkomen. Er ontstaan hierdoor meerdere mogelijkheden voor de toekomst van De Waalse School, waaronder de optie om het gehele terrein en beide gebouwen te gebruiken.

Geen achterkanten

De locatie is een lastige; de openbare ruimte vliegt aan alle kanten weg en er zijn veel achterkanten. Dit heeft tot gevolg dat het gebied rommelig oogt en er veel -deels vijandige- hekwerken staan. Met de ingrepen die we voorstellen zorgen we dat de achterkanten verdwijnen en het complex een alzijdig gezicht krijgt met voorkanten naar de straatzijde.

Heldere structuur

De nieuwe volumes met klaslokalen worden zo geplaatst dat er twee omsloten binnenplaatsen worden gevormd, waarbij elke ‘bouw’ rond een binnenplaats georganiseerd is. Dit zorgt voor een overzichtelijke structuur voor de kinderen en de leerkrachten. Nieuwe rijwoningen zorgen voor een voorkant naar de Goudseweg. De gymzaal omsluit, samen met de noordelijke den Hollanderschool, waar ruimte is gekomen voor maatschappelijke voorzieningen, het schoolplein.

Houten spanten

De nieuwbouw zal in biobased materialen gerealiseerd worden met een houten spanten constructie die geïnspireerd is op de systeembouw van de den Hollanderscholen. De gevel is voorzien van een ruitdecoratie, naar de betonnen ruitjes in de bestaande borstweringen. Een monumentale, centrale trap zorgt voor een prachtig ankerpunt in het midden van de school. De schoolgangen zijn lekker hoog, aan alle kanten stroomt het daglicht naar binnen. Met dit voorstel krijgt de buurt weer overzichtelijke straten en pleinen waar gevels aan staan, hekwerken zijn bijna niet meer nodig en de den Hollanderscholen kunnen weer verder de toekomst in.

Opdrachtgever: Stichting Mevrouw Meijer, gemeente Rotterdam, SARO, Waalse school
Team: Marjolein van Eig, Yannick Warmerdam, Daniël van der Woude